Bardzo często postrzegamy jak kierowcy, będąc na parkingu uruchamiają silniki, żeby włączyć jednocześnie klimatyzator. Sposób obecny stanowi niezdrowy także ze powodów wydajnych oraz oczywiście ekologicznych. Wyjściem są klimatyzatory postojowe.
Klimatyzatory postojowe
O ile używanie standardowej klimatyzacji podczas podróże jest otwartym zachowaniem, z którego trudno uciec, to uzyskiwanie z niej w trakcie postoju nie jest już wskazane. Marnujemy paliwo i zużywamy silnik. Klimatyzator postojowy obniża koszty operacyjne. Dla właścicieli flot i operatorów pojazdów ciężarowych równie ważne stanowi wtedy, że podnosi on bezpieczeństwo pracy oraz umożliwia, że kierowca i ładunek dotrą na ustawienie w sumy.
Sam klimatyzator postojowy działa całkowicie niezależnie od istniejącego układu klimatyzacji funkcjonującego podczas jazdy. Na zbytu możemy spotkać dwa rodzaje klimatyzacji, sprężarkowy oraz wodny. Ten podstawowy działa raczej na analogicznej zasadzie jak klimatyzacja standardowa. Jego ćwiczeniem jest obniżenie temperatury oraz ograniczenie wilgotności powietrza w kabinie.
zobacz również porównywarka AGD
Podstawowe elementy systemu klimatyzacyjnego sprężarka, skraplacz, parownik i wentylatory są położone w samej obudowie łączonej z recepty na dachu kabiny samochodu czy na tylnej ścianie. Oczywiście otwory odprowadzające powietrze skierowane są do pomieszczenia pojazdu. Aby całość poprawnie funkcjonowała, przyjmuje się tutaj sprężarki z tłokiem obrotowym. Ta napędzana jest silnikiem elektrycznym dodatkowo w razie konieczności chłodzona wodą kondensacyjną. Urzędzie jest dodatkowo zaopatrzone w model, który chroni nas przed rozładowaniem akumulatorów. Kiedy stopień naładowania akumulatorów osiągnie stan krytyczny, klimatyzacja jest automatycznie wyłączana. Sama klimatyzacja może wykonywać automatycznie czy możemy nią kierować za pośrednictwem panelu.
Klimatyzatory postojowe Dobrzany
Z kolei postojowy klimatyzator wodny jest rozwiązaniem dużo nowocześniejszym i mało nowocześniejszym. Zamiast czynnika roboczego, w związek została wprowadzona woda. Jest ona dokładnie schładzana, a wielką zaletą tego standardu klimatyzatorów stanowi wtedy, że nie zmieniają wilgotności powietrza we wnętrzu pojazdu, a jedynie obniżają występującą w nim temperaturę.
W klimatyzatorze tego gatunku jest proces schładzania powietrza podczas odparowania wody. Dmuchawa zamontowana w panelu dachowym przetłacza powietrze z zewnątrz pojazdu przez parownik, w jakim ciepło z powietrza jest użyte do odparowania wody. Sam zbiornik jest tutaj umieszczony na zewnętrznej, tylnej ścianie kabiny.
Skuteczność tego klimatyzatora jest dużo szybka, bo chyba on ograniczyć temperaturę powietrza występującą we wnętrzu pojazdu nawet o sto procent w układu do temperatury na zewnątrz. Ale ze względu na uszkodzenie zmiany wilgotności powietrza, najefektywniej urządzenie tworzy w surowym klimacie. Również jak w wypadku sprężarkowego klimatyzatora, i tutaj możemy włączyć urządzenie niejako automatycznie z zastosowaniem pilota lub sterować nim manualnie za pośrednictwem panelu. Ostatecznie olbrzymią wadą jest lekki pobór prądu niezbędny do harmonijnego funkcjonowania.
Źródło artykułu klimatyzatory postojowe
Klimatyzatory postojowe Dobrzany